تردید در مورد ارتباط اگزما و بیماریهای قلبی عروقی

16 ژوئن 2017- یک مطالعه‌ی جدید با تجزیه و تحلیل پرونده‌های پزشکی بیش از 250 هزار نفر، ارتباط اگزما(درماتیت آتوپیک) و بیماریهای قلبی عروقی که اخیراً شواهدی در مورد آنها ارائه شده بود را رد کرد.

نتایج این مطالعه‌ی جدید برای تقریباً 7 درصد از بزرگسالانی که به درماتیت آتوپیک- فرم شایع اگزما- مبتلا هستند، خبر نسبتاً خوبی بود. در این مقاله آمده است برخلاف یافته‌های قبلی، بیماری درماتیت آتوپیک با افزایش عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی یا بیماریهای قلبی عروقی ارتباطی ندارد.

دکتر Aaron Drucker نویسنده‌ی این مقاله و استادیار پوست در دانشکده پزشکی Warren Alpert در دانشگاه براون گفت: در این مطالعه، در افراد مبتلا به atopic dermatitisهیچگونه افزایش خطری برای فشار خون بالا، دیابت نوع 2، حملات قلبی یا سکته‌ی مغزی مشاهده نشد. یافته‌های این پِژوهش در مجله‌ی بریتانیایی Dermatology منتشر گردید.

دکتر Drucker و تیم او این یافته‌ها را با آنالیز سوابق پزشکی 259119 فرد بزرگسال 30 تا 74 سال از پروژه‌ی "مشارکت کانادا برای فردا" بدست آورند. دکتر Drucker فرضیه‌ی مطرح شده در دو مطالعه ی اخیر را در مورد "خطر قابل توجه مشکلات قلبی عروقی که افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک (AD) را تهدید می کند"، با آنالیز سوابق پزشکی این افراد بررسی کرده و متوجه گردید که عکس این فرضیه صادق است.

بطوریکه در افراد مبتلا به AD تا حدی میزان خطر سکته‌ی مغزی (0.79برابر کمتر)، فشارخون بالا (به میزان 0.87برابر کمتر) و حمله‌ی قلبی( 0.87برابر کمتر) کاهش می‌یابد. دراکر تاکید کرد که او باور ندارد که AD تأثیر محافظتی در برابر بیماریهای قلبی عروقی دارد، اما بهترین نتیجه ای که می توان استنباط نمود اینست که AD احتمالاً با مشکلات مختلف قلبی عروقی ارتباط مثبتی ندارد.

او باز هم تاکید می‌کند که در تفسیر این نتایج نباید به اشتباه، تصور شود که درماتیت آتوپیک سبب کاهش خطر بیماریهای  قلبی عروقی یا عوامل خطر آنها می‌شود.

این یافته‌ها بر اساس آنالیزهای آماری است که در آن متغیرهایی مانند سن، جنس، پس زمینه‌ی قومی، شاخص توده‌ی بدنی، سیگار کشیدن، مصرف الکل، خواب، فعالیت بدنی و آسم که از عوامل تأثیر گذار هستند، در نظر گرفته شده است.

 دراکر گفت: این سوء ظن که AD احتمالاً با بیماریهای قلبی عروقی ارتباط دارد به احتمال زیاد به دلیل ارتباط مبتنی بر شواهد مناسب و کافی، بین بیماری پوستی پسوریازیس و بیماری قلبی عروقی بوجود آمده است، در حالیکه درماتیت آتوپیک و پسوریازیس دارای برخی شباهتهای بالینی هستند اما در  سطح مولکولی با هم متفاوتند، این موضوع می‌تواند توضیح دهد که چرا تنها بیماری پسوریازیس ممکن است با بیماریهای قلبی عروقی در ارتباط باشد.

دکتر Drucker گفت: در پاسخ به افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی در بیماران مبتلا به پسوریازیس، باید پزشکان و بیماران به غربالگری فعال‌تر و مدیریت بیماریهای قلبی عروقی تشویق شوند. بنظر می‌رسد چنین اقداماتی برای افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک موجه نباشد.

دکتر دراکر اذعان کرد که این نتایج نمی‌تواند به این سوال پاسخ دهد که آیا ADشدید ممکن است با بیماریهای قلبی عروقی ارتباطی داشته باشد یا خیر؟ در مطالعات آتی به این سوال پاسخ داده خواهد شد اگرچه اطلاعات در مورد شدت AD و تشخیص بیماریهای قلبی عروقی اندک و کمیاب است.

 منبع و سایت خبر:

British Journal of Dermatology, June 2017 DOI: 10.1111/bjd.15727/full

www.sciencedaily.com/releases/2017/06/170616102159.htm